De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

woensdag 6 augustus 2014

Naar Arctic Watch – geluksvogel part II


Zaterdagochtend om negen uur kregen we de mededeling dat het weer in de Arctic aan het opklaren was. Om half tien kwam vervolgens het bericht – nu allemaal snel naar het vliegveld!

Om elf uur steeg de Dash 8 op. Dit Canadese turbopropvliegtuigje kan 28 personen vervoeren. Halverwege maakten we een benzine-stop in het plaatsje Cambridge Bay, aan de noord-west passage en dus al boven de Arctic circle. Het was prachtig zonnig, helder weer in Cambridge Bay; echter dit plaatsje is een beetje saai. Het is vlak, kaal en er is niet zoveel te zien. We waren blij dat onze Dash-8 na een uurtje weer opsteeg. De volgende anderhalf uur kregen we vanuit de lucht de meest fantastische kleurige landschappen voorgeschoteld; zie de foto’s op mijn facebook pagina!

Tegen vijf uur landden we op de gravelstrip bij de Arctic Watch lodge, op 74 graden noord. Het regende en de zon scheen; we werden dus verwelkomd door een geweldig intense regenboog.

Na het eten maakten we ons eerste uitstapje; een wandeling naar de baai, waar honderden witte Beluga walvissen zich verzameld hebben en spelen in het ondiepe water. Een ongeloofelijk schouwspel. En ja, ik ben een geluksvogel. Een paar weken na de geweldige natuurervaringen in de Galapagos mag ik nu deze bijzondere ervaring meemaken. Om aan de waterkant op enkele meters te staan van spelende witte walvissen. Met een goed glas rode wijn in mijn hand. Wow.

1 opmerking:

  1. Mijn kinderen zijn dol op deze minecraft t-shirt bart smit en ook het knuffeldier van minecraft. Dus ik moest er een paar kopen via het internet.

    BeantwoordenVerwijderen