De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

zaterdag 8 juni 2013

Japan tour

Afgelopen week bracht ik door in Japan voor een verkooptour. Japan is een releatief onder-ontwikkelde markt wat Antarctica reizen betreft; slechts zo’n 400 Japanners  bezoeken Antarctica ieder jaar van de in totaal 30.000 bezoekers; er reizen minder Japanners dan bijvoorbeeld Nederlanders of Zwitsers. Belangrijkste reden is de onbekendheid met het product. En daar kan wat aan gedaan worden!

Japan ligt vanaf Toronto ongeveer net zo ver als vanaf Nederland; 12 tot 13 uur vliegen. Gelukkig non-stop (naar Tokyo). Is zo’n reis vermoeiend? Eerlijk gezegd valt de reis zelf wel mee, vooral in business class van Air Canada. Ik las afgelopen week dat Doutzen Kroes zich negatief uitgelaten had over de business class van KLM. En natuurlijk is Doutzen gewoon een verwend nest, maar eerlijk gezegd heeft ze een punt. De KLM business class is comfortabel in vergelijking met economy class; in vergelijking met maatschappijen als Air Canada lopen ze echt achter. Air Canada heeft heerlijke flat-bed mini cabines, die ook nog eens allemaal schuin op het looppad staan, zodat je nooit je buurman hoeft te storen als je opstaat (en je wordt ook zelf nooit gestoord).
Wat wel enorm vermoeiend is, is de jet-lag door het tijdsverschil. Het tijdsverschil met Toronto is een onhandige 13 uur later. Met andere woorden;  je staat op wanneer je in Toronto gaat slapen. En andersom. Je hele systeem wordt compleet binnenstebuiten ondersteboven gekeerd. Het duurt een kleine week om er aan te wennen; en tegen die tijd vlieg je weer terug en kan de aanpassing weer opnieuw beginnen!

Vorig jaar bracht ik een kort bezoekje aan Tokyo voor twee presentaties, die tot een flinke omzetgroei hebben geleid. Nu werd ik uitgenodigd voor een uitgebreide tour. Onze vertegenwoordiger in Japan is meneer Ito (Mr. Ito). Dat doet hij al ruim twintig jaar; eerst in dienst van onze grote charterer, vorig jaar vertrok hij daar en zette zijn eigen bedrijf op. Hij coordineert nog steeds de Quark charter van z’n vorige werkgever, maar probeert voor ons nu ook nieuwe business aan te boren. Senioriteit is belangrijk in Japan, dus spreek ik hem altijd aan met Mr. Ito. Handig omdat zijn voornaam lastiger is uit te spreken. En omgekeerd ben ik Mr. Hans. Ook handig met mijn voor hem lastige achternaam. De tweede persoon in de tour is Ruriko Lindblad. Een achternaam die de mensen uit onze industrie doet fronsen. Want Lindblad is de naam van een grote concurrent. Hoe zit dat nu? Ruriko is de vrouw van de inmiddels overleden oprichter van onze concurrent. Ze heeft echter geen banden meer met het bedrijf. Voor ons en Mr. Ito een uitstekende kans, want in Japan is Ruriko een grote naam als reisleider naar poolgebieden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten