De Lagerweijtjes

De Lagerweijtjes

maandag 11 februari 2013

Mikkelsen harbour, walvissen en Cierva cruising

Toen ik de volgende ochtend mijn radio en spullen bij het expeditieteam wilde inleveren, werd ik vreemd aangekeken – “doe je niet meer mee?”. Ik excuseerde dat ik maar een “saaie kantoorman” ben, maar dat werd niet geaccepteerd. Sindsdien doe ik lekker mee met het team. Alles kan je leren.

Eerste landing vond vrijdag plaats op Mikkelsen harbour, een bekende plek, want hier was ik ook vorig seizoen met de Sea Spirit geweest. Dat was echter in November, het begin van de zomer, en nu is het eind seizoen. En dat maakt in Antarctica een groot verschil, dus de plek kende ik bijna niet terug. Er waren walvisbotten, pinguins en drie verschillende soorten zeehonden; Weddell, Fur en Elephant.

Een van de voordelen van Antarctica reizen in Februari is; dit is de beste maand voor wildleven! In de zee zag je overal staarten van walvissen. En op een gegeven moment hadden we links naast de boot  Orka’s en rechts Bultrugwalvissen.

Na het eten maakten we een zodiac-cruise door een baai genaamd Cierva, met de meest prachtig gevormde ijsbergen, Miny-walvissen en Leopard zeehonden. Daarmee zagen we in een dag drie soorten walvissen en vier soorten zeehonden. En de nodige pinguins. Geen slechte start!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten